GITD - treść główna

INFORMACJA 51/2005

dot. zezwolenia EKMT

W związku z zatrzymaniami zezwoleń EKMT przez serbskie, rumuńskie i rosyjskie służby kontrolne przypominamy podstawowe zasady korzystania z zezwoleń EKMT.

1. Zezwolenie EKMT musi być ważne na całej trasie wykonywanego przewozu tj. w kraju załadunku, we wszystkich krajach tranzytowanych i w kraju wyładunku.
Zezwoleń EKMT nie stosuje się do przewozów do/z/przez kraje spoza EKMT.
Wykaz krajów członkowskich EKMT:
Albania (Al.), Armenia (ARM), Austria (A), Azerbejdżan (AZ), Białoruś (BY),
Belgia (B), Bośnia i Hercegowina (BIH), Bułgaria (BG), Chorwacja (HR), Czechy (CZ),
Dania (DK), Estonia (EST), Finlandia (Fin), Francja (F), Gruzja (GE), Niemcy (D),
Grecja (GR),Węgry (H), Irlandia (IRL), Włochy (I), Łotwa (LV), Lichtenstein (FL), Litwa (LT), Luksemburg (L), FYR Macedonia (MK), Malta (M), Mołdawia (MD), Holandia (NL),
Norwegia (N), Polska (PL), Portugalia (P), Rumunia (RO), Rosja (RUS), Serbia
i Czarnogóra (SCG), Słowacja (SK), Słowenia (SLO), Hiszpania (E), Szwecja (S),
Szwajcaria (CH), Turcja (TR), Ukraina (UA), Wielka Brytania (UK).
Zezwolenia, które mają ograniczenie terytorialne (wbitą na zezwoleniu czerwoną okrągłą pieczątkę z symbolem kraju) nie mogą być używane do wykonywania przewozów
w relacji z tym krajem mimo, że na podstawie uzgodnień dwu- lub wielostronnych zezwolenie
do tego kraju nie jest wymagane,
- Np. przy przewozie Polska – Grecja, w tranzycie przez kraje spoza UE może być użyte tylko zezwolenie EKMT ważne na terytorium Grecji jako upoważniające
do przejazdu tranzytowego przez terytorium Rumunii lub Serbii i Czarnogóry, mimo że na przewóz do/z Grecji, od polskiego przewoźnika, nie jest wymagane zezwolenie greckie
- Np. przy przewozie Austria – Grecja w tranzycie przez kraje spoza UE,
może być użyte tylko zezwolenie EKMT ważne zarówno na terytorium Austrii
jak i Grecji jako upoważniające do przejazdu tranzytowego przez terytoria krajów spoza UE, mimo że przewóz odbywa się między krajami UE i od polskiego przewoźnika nie są wymagane zezwolenia na wwóz i wywóz ładunków z tych krajów,
2. Zezwolenie EKMT musi znajdować się w pojeździe od miejsca załadunku do miejsca wyładunku, w związku z czym zezwolenie EKMT używane przy powrocie z Rosji nie może być użyte
na wjazd do Rosji przez kolejny pojazd jadący z ładunkiem np. z Belgii do Rosji natychmiast
po tym jak pierwszy pojazd przekroczy granice rosyjsko-białoruską lub białorusko-polską mimo,
że na wywóz ładunku z Belgii do kraju trzeciego i przejazd tranzytem przez Niemcy polscy przewoźnicy zezwoleń nie potrzebują.
Naruszenie powyższych zasad może być podstawą do zatrzymania zezwolenia EKMT przez służby kontrolne każdego kraju członkowskiego.
3. Z zezwoleń EKMT mogą korzystać pojazdy posiadające odpowiednie ważne certyfikaty.
W roku 2005 dla pojazdów polskich jest to min. EURO 3 i certyfikat bezpieczeństwa „S". Podczas wykonywania przewozu warunek posiadania ważnego certyfikatu bezpieczeństwa „S" obowiązuje także naczepę/przyczepę.
4. Zezwolenie EKMT nie uprawnia do przewozów kabotażowych - tj przewozów wewnątrz poszczególnych krajów.
5. Zezwolenie EKMT nie zastępuje zezwoleń wymaganych dla przewozów specjalnych
np. ponadgabarytowych, ładunków niebezpiecznych itp.

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityki prywatności