dot. przewozów drogowych rzeczy na terytorium UE oraz pomiędzy krajami UE a krajami nie należącymi do UE
Z dniem 1 maja 2004 r., tj. z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej transport drogowy rzeczy pojazdami z polską rejestracją odbywa się bez ograniczeń, czyli bez obowiązku posiadania zezwoleń zagranicznych wydawanych przed 1 maja 2004 przez kraje Unii Europejskiej (stare i nowe) w relacjach:
- dwustronnych między Polską a poszczególnymi krajami UE,
- w tranzycie przez terytoria 25 krajów UE,
- między krajami UE.
Dokumentem uprawniającym do wykonywania powyższych przewozów będzie wypis z licencji wspólnotowej.
Wykonywanie na terytorium Unii Europejskiej przewozów drogowych rzeczy pomiędzy dwoma miejscami położonymi na terytorium jednego z państw członkowskich (kabotaż) jest niedozwolone.
Na mocy umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym sporządzonej dnia
17 marca 1993 r. w Brukseli zasady wykonywania międzynarodowego transportu drogowego odnoszące się do krajów Unii Europejskiej mają również zastosowanie do Norwegii, Islandii i Lichtensteinu.
Wykonywanie przewozów drogowych rzeczy pomiędzy terytorium jednego z państw członkowskich a terytorium państwa nie należącego do Unii Europejskiej będzie się odbywało według niżej podanych zasad
Kraj Unii Europejskiej | Przewóz do/z krajów nie należących do Unii Europejskiej |
Austria | bez zezwolenia specjalnego – w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium Polski albo zezwolenie EKMT – jeżeli trasa przejazdu nie przebiega przez terytorium Polski |
Belgia | bez zezwolenia specjalnego albo zezwolenie EKMT |
Cypr | zezwolenie EKMT |
Czechy | bez zezwolenia specjalnego – w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium Polski albo zezwolenie specjalne – jeżeli trasa przejazdu nie przebiega przez terytorium Polski albo zezwolenie EKMT. |
Dania | bez zezwolenia specjalnego albo albo zezwolenie EKMT |
Estonia | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Finlandia | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Francja | bez zezwolenia specjalnego – w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium Polski albo zezwolenie specjalne – jeżeli trasa przejazdu nie przebiega przez terytorium Polski albo zezwolenie EKMT |
Grecja | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Hiszpania | bez zezwolenia specjalnego albo zezwolenie EKMT |
Holandia | bez zezwolenia specjalnego albo albo zezwolenie EKMT |
Irlandia | zezwolenie EKMT |
Islandia | nie ma możliwości wykonywania takich przewozów |
Lichtenstein | bez zezwolenia specjalnego albo zezwolenie EKMT |
Litwa | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Luksemburg | bez zezwolenia specjalnego albo albo zezwolenie EKMT |
Łotwa | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Malta | zezwolenie EKMT |
Niemcy | bez zezwolenia specjalnego – w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium Polski albo zezwolenie EKMT – jeżeli trasa przejazdu nie przebiega przez terytorium Polski. |
Norwegia | bez zezwolenia specjalnego - w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium Polski albo zezwolenie specjalne – w przypadku wykonywania przewozu pojazdem nie spełniajacym norm ekologicznych albo zezwolenie EKMT |
Portugalia | bez zezwolenia specjalnego albo albo zezwolenie EKMT |
Słowacja | bez zezwolenia specjalnego – w przypadku przejazdu tranzytem przez terytorium Polski albo zezwolenie specjalne – jeżeli trasa przejazdu nie przebiega przez terytorium Polski albo zezwolenie EKMT |
Słowenia | bez zezwolenia specjalnego albo zezwolenie EKMT |
Szwecja | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Węgry | zezwolenie specjalne albo zezwolenie EKMT |
Wielka Brytania | bez zezwolenia specjalnego albo albo zezwolenie EKMT |
Włochy | zezwolenie EKMT |
Jeśli w tabeli znajduje się zapis: „Zezwolenie specjalne" (inaczej zezwolenie kraje 3) oznacza to jednorazowe zezwolenie uprawniające przedsiębiorcę do pobrania lub wwozu ładunku z/do kraju trzeciego. Zezwolenia takie są wymieniane w ramach kontyngentów.
Jeśli w tabeli znajduje się zapis: „Zezwolenie EKMT" oznacza to że, gdy przedsiębiorca wykonując przewóz na zezwoleniu EKMT, do kraju trzeciego spoza UE, będzie wjeżdżał na zezwoleniu EKMT to zezwolenie to jest wymagane i podlega kontroli na całej trasie przewozu - od miejsca załadunku do miejsca wyładunku bez względu na przynależność kraju do UE oraz musi być ważne na terytorium kraju załadunku, kraju wyładunku i na terytoriach krajów tranzytowanych..
Jeśli w tabeli znajduje się zapis: „bez zezwolenia specjalnego" oznacza to, że dokumentem uprawniającym na wywóz/wwóz z danego kraju UE do/z kraju spoza UE jest wypis z licencji unijnej natomiast na wwóz/wywóz do/z kraju spoza UE wymagane jest zezwolenie zgodne z umową dwustronną (specjalne, loco lub ogólne)
Uwaga: przy pobieraniu ładunku z kraju UE do kraju spoza UE zarówno spedytor zlecający przewóz jak i funkcjonariusze służb kontrolnych każdego z krajów UE będących na trasie przewozu mogą zażądać do kontroli zezwolenia uprawniającego do wykonania przewozu, (wywozu/wwozu), ładunku z/do kraju trzeciego spoza UE.
Zasady wykonywania przewozów do/z kr-3 spoza UE