GITD - treść główna

INFORMACJA 78/2003

dot. Systemu opłat w Austrii

Warszawa, 27 listopada 2003r.


Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego uprzejmie przypomina, że od 1 stycznia 2004r. w Austrii pobierane będą opłaty za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 t. Do dnia 1 grudnia 2003r. polskie firmy, które będą wykonywać przewozy przez Austrię w 2004 powinny zaopatrzyć się w urządzenia elektronicznego poboru opłat tzw.
GO-BOX. Firmy, które zaopatrzą się w urządzenia elektronicznego poboru opłat odpowiednio wcześnie unikną długich kolejek przed punktami dystrybucyjnymi na granicy austriackiej na przełomie roku.

Ponizej przedstawiamy dzięki uprzejmości Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Wiedniu opracowanie na temat elektronicznego poboru opłat:


Nowy system elektronicznego poboru opłat
za korzystanie przez autobusy i ciężarówki
z autostrad i tras szybkiego ruchu w Austrii


Od 1 stycznia 2004 r. opłaty za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony będą pobierane w Austrii metodą całkowicie elektroniczną.

Austria wdraża system oparty na technologii mikrofalowej mający zastąpić dotychczasowe winiety, których ważność wygasa z końcem br.Nowe regulacje dotyczą jedynie ciężarówek i autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony

i nie przewiduje się ich rozszerzenia na samochody osobowe.


Wszystkie autobusy i ciężarówki będą musiały mieć zainstalowane na przedniej szybie specjalne urządzenie zwane GO-Box. Aparat ten komunikuje się na wysokiej częstotliwości z czujnikami zainstalowanymi na autostradowych bramkach, co umożliwia automatyczny pobór opłat bez zakłócania płynności ruchu drogowego. System obejmuje całą sieć autostrad oraz tras szybkiego ruchu w Austrii iwprowadza zasadę odpłatności zależnie od liczby przejechanych kilometrów, co zwiększa średnio o ok. 20% dotychczasowe koszty transportu na terenie Austrii

.


Funkcjonowanie nowego systemu


Jest to jeden z pierwszych na świecie systemów poboru opłat drogowych typu free-flow (od 1 listopada br. podobny system, ale oparty na technologii GPS wprowadzają Niemcy [www.toll collect. de

] ).System składa się z dwóch widocznych dla kierowców komponentów: bramek z czujnikami na autostradach i urządzeń pojazdowych, czyli ww. skrzynek GO-Box.


W aparaty te można zaopatrzyć się w około 220 punktach sprzedaży na terenie Austrii (stacje benzynowe, punkty sprzedaży winiet dla samochodów osobowych). Istnieje także możliwość złożenia zamówienia przez Internet, pocztą lub faxem (wzór zamówienia po polsku można znaleźć pod:www.go-maut.at/go

).Cena aparatu (zakodowanego na konkretny pojazd) wynosi 5 EUR z VAT.


Aparat GO-Box mocuje się za pomocą taśmy samoprzylepnej na przedniej szybie. Urządzenie ma wielkość paczki papierosów i waży około 100 gramów. Jego dokładne wymiary to 11,5 x 6,5 x 2,7 cm. Obecnie prowadzone są prace nad dopasowaniem oprogramowania także do nowych czytników niemieckich.

W początkowym okresie przy przejeździe przez Austrię i Niemcy konieczny będzie jednak montaż dwóch urządzeń.


Obok GO - Box'ów najważniejszą częścią systemu są bramki zainstalowane nad autostradami i drogami. Bramki wyposażone są w czujniki mikrofalowe rozpoznające numer GO-Box'u przejeżdżającego w ich zasięgu pojazdu i przekazujące ten numer do centrali. Po przeliczeniu ilości kilometrów przejechanych w obszarze obowiązywania opłat, zostaje pobrana odpowiednia suma, a GO-Box zawiadamia kierowcę o tym fakcie sygnałem dźwiękowym. Jednocześnie centrala danych EUROPPASS zapamiętuje dane rozliczeniowe, a opłata zostaje naliczona w wybrany przez klienta sposób.


Sposoby uiszczania opłat


Użytkownik ma możliwość wyboru sposobu uiszczania opłat drogowych, deklarując preferowany sposób przy kupnie i rejestracji GO-Box'u. Może to być opłata w systemie „pre-paid" lub rozliczenie poprzez ściągnięcie opłat z konta za pomocą systemu podobnego do obsługującego karty kredytowe - „post-payment".


W systemie „pre-paid" odbierana po raz pierwszy skrzynka GO-Box musi zostać naładowana impulsami o minimalnej wartości 45 EUR (włącznie z VAT). Później minimalna kwota jednego ładowania wynosi 50 EUR, a maksymalna 500 (włącznie z VAT).

W przypadku systemu „post-payment" właściciel pojazdu otrzymuje regularnie rozliczenie przejechanych kilometrów.


Nowe taryfy


W zależności od liczby osi pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 t zostały podzielone na trzy kategorie oznaczające odpowiednie stawki opłat:

kategoria liczba osi taryfa
kategoria 2 2 osie 0,13 EUR/km
kategoria 3 3 osie 0,182 EUR/km
kategoria 4 4 i więcej osi 0,273 EUR/km


Podane opłaty nie zawierają 20% podatku VAT !


Średnia opłata wynosi 0,22 EUR za kilometr (bez VAT) i jest to o około 30% więcej niż w Niemczech. Ponadto istnieje siedemnaście tzw. odcinków opłat specjalnych, gdzie opłaty te są znacznie podwyższone (np. przełęcz Brenner). Szczegółowe taryfy znajdują się na stroniewww.vignette.at/maut/lkwmaut

.Autobusy mają zawsze tę samą, raz przyznaną, kategorię - przyczepy nie są brane pod uwagę. W przypadku ciężarówek podstawowa kategoria jest ustalana automatycznie przy przydzielaniu skrzynki GO-Box.


Nie przewiduje się zniżek dla przewoźników austriackich czy pojazdów często korzystających z płatnych odcinków, co prawodawca uzasadnia jednakowymi kosztami przejazdu każdego pojazdu.


Kontrola opłat


System kontroli opłat składa się z kontroli automatycznych na bramkach oraz z tradycyjnych patroli służb nadzoru mających prawo do zatrzymania pojazdu i sprawdzenia GO-Box'u.


Na łącznie 400 bramek, ponad 100 zostanie wyposażonych w elektroniczne urządzenia kontrolne mające możliwość sprawdzenia kategorii przejeżdżającego pod bramką pojazdu i zgodności z nią ustawień GO-Box'u. Informacje o ewentualnych niezgodnościach będą przesyłane w postaci zdjęcia pojazdu do centrali, gdzie zostanie podjęta decyzja o pobraniu tzw. opłaty zastępczej albo o wysłaniu patrolu kontrolnego.


Niezależnie od systemu automatycznych kontroli zostały powołane służby nadzoru opłat. Pracownicy służby nadzoru mają uprawnienia do sprawdzenia stanu pojazdu i GO-Box'u, nakładania karnych opłat w wysokości do 4.000.- EUR, a w sytuacjach wyjątkowym zakazania dalszej jazdy pojazdu.

Szczegółowe informacje na temat działania systemu, w tym część także po polsku, można znaleźć na stronach internetowychwww.asfinag.at

,www.europpass.at

oraz pod numerem telefonu centrum informacyjnego ASFINAG'u: 00800 400 11 400.Szerszą informację na temat nowego systemu można znaleźć także na stronie internetowej WEH Ambasady RP w Wiedniu


(www.handelsratpolen.at

).

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityki prywatności