GITD - treść główna

Niewłaściwy tachograf w ciężarówce

W tachograf analogowy zamiast cyfrowego była wyposażona ciężarówka skontrolowana przez patrol kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Ze względu na niedozwoloną wymianę urządzenia, wszczęto postępowanie wyjaśniające wobec przewoźnika. Przedsiębiorcy grozi kara pieniężna.

W skontrolowanej ciężarówce był zamontowany tachograf analogowy na wykresówki.

Ciężarówka została zatrzymana do rutynowej kontroli drogowej w środę (2 września) na kujawsko-pomorskim odcinku autostrady A1.  Ustalono, że w ciągniku zarejestrowanym po raz pierwszy w 2014 roku zainstalowany jest tachograf analogowy, choć pojazd powinien być wyposażony w tachograf cyfrowy z dodatkowym sygnałem prędkości (IMS). Przepisy regulujące zasady użytkowania urządzeń samoczynnie rejestrujących czas pracy kierowców w transporcie drogowym wymagają, aby w pojazdach ciężarowych i autobusach dopuszczonych do ruchu po raz pierwszy od dnia 1 maja 2006 roku instalowane były tachografy cyfrowe, a od dnia 1 października 2012 roku w tachografy cyfrowe z funkcją rejestracji drugiego niezależnego sygnału prędkości.

Przyklejona na słupku drzwi szoferki tabliczka serwisu tachografów zawierała informację, że w sierpniu 2018 roku wykonane było ostatnie sprawdzenie okresowe urządzenia rejestrującego. Wówczas w pojeździe tym zamontowany był prawidłowy tachograf - cyfrowy. Jego wymiana na analogowy musiała więc nastąpić po tej dacie. Stwierdzona nieprawidłowość była podstawą wszczęcia wobec przewoźnika drogowego postępowania administracyjnego o nałożenie kary pieniężnej w wysokości 10 tysięcy złotych.

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityki prywatności