GITD - treść główna

ITD przypomina i ostrzega: za brak zezwolenia zagranicznego na międzynarodowy przewóz rzeczy odpowiada również załadowca!

Dotkliwie przekonał się o tym polski przedsiębiorca z województwa mazowieckiego, który był załadowcą drzew ozdobnych dla rosyjskiego przewoźnika.

Inspektorzy podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali przy przejściu granicznym w Budzisku ciężarówkę, którą rosyjska firma transportowa wykonywała międzynarodowy przewóz drogowy drzew ozdobnych.

Kierowca okazał do kontroli m.in. dokumenty przewozowe, z których wynikało, że ładunek jedzie na Litwę. Transport wykonywany był w oparciu o dwustronne/tranzytowe zezwolenie zagraniczne, które nie uprawniało rosyjskiego przewoźnika do wykonania przewozu do państwa trzeciego. W związku ze stwierdzonym naruszeniem, podlaska ITD wszczęła postępowanie administracyjne wobec rosyjskiego przewoźnika, za które na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym grozi kara w wysokości 12 tysięcy złotych. Postępowanie zagrożone taką samą karą wszczęto także wobec załadowcy – firmy z okolic Grójca. Zarówno rosyjski przewoźnik drogowy, jak i polski załadowca otrzymali już decyzje administracyjne o nałożeniu kary pieniężnej. 

Zgodnie z art. 92a ust. 11 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 2140), podmiot wykonujący czynności związane z przewozem drogowym, który miał wpływ lub godził się na naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 12 tysięcy złotych za każde naruszenie.

Zaobserwowana podczas kontroli drogowych nieuczciwa praktyka przewoźników zagranicznych polega m.in na nieadekwatnym doborze zezwolenia do typu przewozu,  szczególnie poprzez wykorzystywanie zezwolenia na przewóz dwustronny/tranzytowy zamiast zezwolenia na przewóz do państwa trzeciego. Jedną z podstawowych przyczyn istnienia tego procederu jest brakweryfikacji przez spedytorów, nadawców, załadowców czy przewoźnik posiada odpowiednie zezwolenie zagraniczne.

Załadowca, jako profesjonalny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, powinien przed podjęciem czynności ładunkowych upewnić się czy zagraniczny podmiot, podejmujący się transportu ładunku z Polski do Litwy, posiada wymagane do wykonania przewozu zezwolenie.

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityki prywatności