GITD - treść główna
WARIANT 1: Przejazd pojazdu zwolnionego służb wyposażonego w urządzenie pokładowe viaAUTO / viaTOLL | |
WJAZD | WYJAZD |
• Pojazd wjeżdża otwartym, niezajętym przez inne pojazdy pasem wjazdowym (oznaczonym zieloną strzałką oraz w przypadku PPO logiem viaTOLL), nie pobierając żadnego biletu. • UWAGA! Przejazd poszerzonym pasem serwisowym nie jest możliwy do zastosowania w tym wariancie. Otwarcie szlabanu: Szlaban otwiera się automatycznie w trakcie przejazdu pojazdu przez pas wjazdowy.
| • Pojazd wyjeżdża otwartym, niezajętym przez inne pojazdy pasem wyjazdowym (oznaczonym zieloną strzałką). • UWAGA! Przejazd poszerzonym pasem serwisowym nie jest możliwy do zastosowania • Otwarcie szlabanu: Manualne – dla pojazdu będącego w akcji inkasent powinien bezzwłocznie otworzyć szlaban. Automatyczne – dla pojazdu powracającego
|
WARIANT 2: Przejazd pojazdu zwolnionego służb, niewyposażonego w urządzenie pokładowe viaAUTO / viaTOLL, niebędącego w akcji | |
WJAZD | WYJAZD |
• Pojazd wjeżdża otwartym, niezajętym przez inne pojazdy, pasem wjazdowym (oznaczonym zieloną strzałką) pobierając bilet. • Szlaban otwiera się automatycznie po pobraniu biletu.
| • Pojazd wyjeżdża otwartym, niezajętym przez inne pojazdy, pasem wyjazdowym (oznaczonym zieloną strzałką) przeznaczonym do obsługi manualnej. • Otwarcie szlabanu: Manualne – dla pojazdu ustawowo zwolnionego
Czas obsługi przejazdu dla takiego przypadku jest zbliżony do czasu obsługi użytkownika płacącego za przejazd.
|
WARIANT 3: Przejazd pojazdu zwolnionego służb, będącego w akcji | |
WJAZD | WYJAZD |
• Zalecany jest wjazd otwartym, niezajętym przez inne pojazdy, pasem wjazdowym (oznaczonym zieloną strzałką) pobierając bilet. • W przypadku korzystania z pasa poszerzonego, szlaban jest otwierany zdalnie przez pracownika nadzoru.
| • Pojazd wyjeżdża czynnym przeznaczonym do obsługi manualnej, niezajętym przez inne pojazdy, pasem wyjazdowym (oznaczonym zieloną strzałką) lub poszerzonym prawym skrajnym pasem wyjazdowym.
• Otwarcie szlabanu: Manualne – szlaban otwierany jest przez inkasenta lub zdalnie przez pracownika nadzoru
|
WARIANT 4: Przejazd kolumny pojazdów uprzywilejowanych zwolnionych służb | |
WJAZD | WYJAZD |
• Przejazd kolumny pojazdów uprzywilejowanych powinien być wcześniej zgłoszony do pracownika nadzoru z danego obszaru. Pracownik odnotowuje w rejestrze zmiany każdy przejazd. • Zaleca się przejazd kolumny pojazdów uprzywilejowanych poszerzonym, skrajnym, prawym pasem. - W przypadku braku wcześniejszego zgłoszenia, pierwszy pojazd z kolumny powinien użyć przycisku „POMOC” znajdującym się na podajniku i poinformować o przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych. Otwarcie szlabanu: Manualnie – szlaban otwierany jest zdalnie przez pracownika nadzoru. Manualnie – W przypadku wystąpienia awarii przed zbliżającą się kolumną pojazdów zwolnionych szlaban może być wypięty ręcznie przez inkasenta tak by przejazd kolumny pojazdów zwolnionych odbył się bezkolizyjnie i bez zbędnej zwłoki. | • Przejazd kolumny pojazdów uprzywilejowanych powinien być wcześniej zgłoszony do pracownika nadzoru danego obszaru. Pracownik Nadzoru odnotowuje w rejestrze zmiany każdy przejazd. • Zaleca się przejazd kolumny pojazdów uprzywilejowanych poszerzonym, skrajnym prawym pasem.
Otwarcie szlabanu: Manualnie – szlaban otwierany jest zdalnie przez pracownika nadzoru. Manualnie – W przypadku wystąpienia awarii przed zbliżającą się kolumną pojazdów zwolnionych szlaban może być wypięty ręcznie przez inkasenta tak by przejazd kolumny pojazdów zwolnionych odbył się bezkolizyjnie i bez zbędnej zwłoki. |
Od opłat za przejazd autostradą zgodnie z Art. 37 g Ustawy z dnia 27 października 1994
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, są zwolnione:
- pojazdy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi, pojazdy jednostek ochrony przeciwpożarowej, zespołów ratownictwa medycznego, służb ratownictwa górniczego, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Więziennej, Inspekcji Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywane przez Służbę Celno-Skarbową, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
1a) pojazdy, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260, z późn. zm.2) ), poruszające się jako pojazdy uprzywilejowane i uczestniczące w akcji ratowania życia lub zdrowia ludzkiego;
- pojazdy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad;
- pojazdy drogowej spółki specjalnego przeznaczenia podczas wykonywania jej zadań spółki jako zarządcy autostrady;
- pojazdy spółki, z którą zawarto umowę o budowę i eksploatację, bądź wyłącznie eksploatację autostrady podczas wykonywania zadań spółki jako zarządcy autostrady.